NS komt met tienminutensprinter tussen Dordrecht en Rotterdam

NS komt met tienminutensprinter tussen Dordrecht en Rotterdam

“En dit is nog maar het begin!”

Vanaf december 2021 hoef je niet meer te kijken hoe laat de trein gaat tussen Dordrecht en Rotterdam. NS wil dan iedere 10 minuten een sprinter laten rijden tussen beide steden, bovenop de vier Intercity’s. Het is de eerste tienminutensprinter die het hele jaar in de dienstregeling komt. Tegelijkertijd gaat er ook iedere tien minuten een Intercity rijden tussen Rotterdam – Den Haag – Leiden – Schiphol. Zo wordt de ‘Oude Lijn’, zoals dit traject heet, nog beter benut. Door de nieuwe verbindingen hoeven reizigers in Dordrecht, Zwijndrecht, Barendrecht en Rotterdam minder lang te wachten en hebben ze vaker een zitplaats. Daarnaast gaat de capaciteit omhoog.

NS werkt al lang samen met samen met provincie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), gemeenten, ProRail, vervoerbedrijven en reizigersorganisaties om tot nog hoogwaardiger openbaar vervoer te komen in Zuid-Holland. “En deze tienminutensprinter is nog maar het begin!”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. “De Oude Lijn is de slagader van Zuid-Holland. Langs dit traject worden tot 2040 circa 170.000 nieuwe woningen gebouwd. De provincie groeit en NS beweegt mee.”

En de ambities zijn hoog. Vanaf 2025 moet de tienminutensprinter doorgetrokken worden naar Den Haag en er wordt onderzocht of er nieuwe stations gebouwd kunnen worden. “We hebben de ambitie om elke vijf minuten een sprinter en meer intercity’s te laten rijden. Dat kan als het aantal sporen tussen Schiedam en Delft wordt verdubbeld. Dan is de Oude Lijn volledig viersporig”.

Intercity

De tienminutentrein verbindt Rotterdam – Den Haag – Leiden en Schiphol iedere tien minuten met een Intercity, met stops in Schiedam en Delft. Het is de derde intercityverbinding die NS als tienminutentrein gaat aanbieden. Eind 2017 ging de treinenfrequentie fors omhoog tussen Amsterdam – Utrecht – ’s Hertogenbosch en Eindhoven. En met succes; tussen eind 2017 en eind 2019 is het aantal reizigers tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven bijvoorbeeld met 15 procent gegroeid, veel meer dan de normale groei. Daarnaast komt er in 2022 een tienminutentrein tussen Nijmegen en Schiphol.