Flexibel kunstenplan voor kunst met een verhaal

Waar sommige gemeenten na de oplevering van een nieuwbouwwijk besluiten kunstwerken te plaatsen, ging dat er in Carnisselande heel anders aan toe. De Barendrechtse Coby de Vries-den Otter was lid van de commissie beeldende kunst van de Culturele Raad en blikt terug op Het Elastisch Perspectief, zoals het kunstenplan van Carnisselande heet.

Nog voor aanvang van de bouw van Carnisselande, in 1997, besloot de Culturele Raad een kunstenplan op te laten stellen. Hiervoor werden twee externe adviseurs, Joost van Hezewijk en Albert Kliest, aangetrokken. ,,Door het kunstenplan al tijdens de bouw van de wijk uit te voeren, konden we inspelen op de ontwikkelingen. In plaats van autonome kunstwerken zomaar ergens te plaatsen, hebben we geprobeerd betekenisvolle kunstwerken neer te zetten. Vanwege de exibiliteit die nodig was tijdens het bouwproces, kreeg het kunstenplan de naam Het Elastisch Perspectief’’, vertelt Coby, die als lid van de commissie een adviserende rol vertolkte.

Om het proces te stroomlijnen, werd er een speciale kunstcommissie voor Het Elastisch Perspectief in het leven geroepen. De commissie stelde plaatsen vast waar kunst een mooie aanvulling op de wijk vormde. Vervolgens werd er een opdrachtomschrijving geplaatst in een magazine voor kunstenaars. ,,Dat leverde soms wel 100 portfolio’s van kunstenaars op. Uiteindelijk werden er voor bijna iedere locatie drie kunstenaars geselecteerd die een schetsontwerp mochten maken. Het winnende ontwerp werd uitgevoerd.‘’

Met de afronding van Carnisselande werd ook het kunstenplan afgerond. Het resultaat: rond 2011 sierden vijfentwintig kunstwerken de wijk. Hoewel de kunst inmiddels een rol in de samenleving veroverde, wil Coby de kunst in Carnisselande opnieuw onder de aandacht brengen. ,,Twintig jaar Carnisselande zou een mooie aanleiding zijn. Ik hoop dat er in de toekomst ook ruimte ontstaat voor nieuwe kunst, zodat er door heel Barendrecht een route gevormd kan worden van beelden met een verhaal.’’