Barendrechtse Gerry Faber genomineerd voor geschiedenisleraar 2017

Vijf docenten uit het voortgezet onderwijs zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar van het jaar 2017. Een prijs die dit jaar voor de vierde keer wordt uitgereikt door het Rijksmuseum, in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief. De kanshebbers zijn geselecteerd na een bezoek aan hun school door een vakjury onder leiding van Martine Gosselink, hoofd Geschiedenis van het Rijksmuseum. De winnaar van de titel Geschiedenisleraar 2017 wordt op 28 oktober in het Rijksmuseum bekendgemaakt.

De vijf genomineerden zijn: Gerry Faber (Dalton Lyceum, Barendrecht), Tom de Kruif (Rijnlands Lyceum, Sassenheim), Joost van Oort (Sint Joris College, Eindhoven), Michiel Broekema (Dr. Aletta Jacbos College, Hoogezand) en Helene Kroon (Van Lodenstein College, Amersfoort).

Hoe is de top 5 bepaald?
De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Leerlingen, directies en collega’s stuurden meer dan 250 formulieren in, waarmee ze hun leraar voordroegen. Leden van de vakjury, bestaande uit vooraanstaande historici en experts uit het onderwijsveld, bezochten na een zorgvuldige selectie een vijftiental docenten op school en woonden hun lessen bij. Ze spraken met collega’s, leerlingen en de voorgedragen leraar. De jury heeft nu de top 5 gekozen. Zij zijn volgens de jury allen topkandidaten: zeer bevlogen geschiedenisleraren met uitzonderlijke kwaliteiten.

Juryvoorzitter Martine Gosselink: ,,Ik ben onder de indruk van het niveau van de geschiedenislessen die deze leraren geven. Zij weten de leerlingen te raken door heden en verleden te verbinden, met spannende bronnen en didactisch sterke werkvormen.”